Storitve spleta 2.0 ( Vitjan Črešnar Štaus )
Vloga, ki sem si jo izbral,je predmetni učitelj likovne vzgoje. Glede na to, da se gre za učence osnovne šole in uporabo spleta, so po moji presoji najboljša ciljna skupina učenci tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja ( od sedmega do devetega razreda), saj so otroci že takrat zelo dobro seznanjeni z tehnologijo in spletom, se mi zdi pa prav, da jim takrat pokažemo da splet ni le neskončen vir zabave, temveč tudi znanja in informacij, kako jih najti in kako jih uporabiti.
Čeprav je splet poln najrazličnejših storitev, kjer se lahko ne samo učenci osnovne šole ampak tudi starejši marsikaj naučimo, sem si glede na šolski kurikulum izbral dve storitvi, ki bi ju najraje vpeljal; Youtube in blog (oz. natančneje, WordPress).
Youtube je storitev, ki jo dandanes poznajo bolj ali manj vsi. Tudi starostna meja, pri kateri se otroci spoznavajo z tem je vedno nižja in zdi se mi edino pravilno, da to tudi izkoristimo. Namesto da otroci uporabljajo Youtube samo kot vir glasbe, zabavnih posnetkov ter filmov ali risank ( s čimer seveda ni nič narobe, tudi jaz, 20 letni študent, se poslužujem vsega naštetega), jim lahko pokažemo kako uporabljati Youtube v namen pridobivanja znanja, saj lahko najdemo mnogo posnetkov predavanj z najrazličnejšimi tematikami, posnetki procesov (risanje, slikanje, izdelovanje, kuhanje, popravljanje, šivanje, in še več in še več). Ne glede na cilj, ki ga kurikulum predpisuje, se lahko youtube zaradi njegove obsežne vsebine, uporabi skoraj pri vseh ciljih.
Osnovna navodila bi seveda dobili od mene (oz. od učitelja/profesorja), kot so npr. cilji naloge, tehnike, tematike itd. Dobili bi smernice, kako točno to izvesti pa bi mogli sami ugotoviti oz. poiskati dokumentiran proces ali navodila, s katerimi bi si nato pomagali pri izvedbi dela. Primer uporabe:
Učenci bi dobili nalogo, da z uporabo akvarelnih barv ustvarijo delo, kjer prikažejo poljuben eksterier oz. zunanji prostor in uporabijo atmosfersko perspektivo, da nakažejo prostor oz. globino. Vse nove in neznane pojme bi jim razložil, njihova naloga pa je, da bi na youtubu poiskali posnetke, kjer bi se naučili načinov in tehnik, kako to doseči.
Pri ocenjevanju bi bil poudarek na tem, ali so upoštevali dana navodila. Če je prostor res zunanji, če je uporabljena atmosferska perspektiva in če je (oz. v kolikšni meri) nakazana globina. Pozoren bi bil na originalnost posameznega dela in ob predstavitvi izdelka bi vsak učenec pokazal posnetek, s katerim si je pomagal, tukaj pa bi bilo zelo pomembno, da učenec ni dobesedno sledil posnetku in kopiral delo, temveč da je preučil nek del posnetka, neko tehniko, ter ga uporabil v svojem izdelku. To bi bil zelo pomemben kriterij ,ki bi v primeru kršitve učenca stal sorazmerno veliko število točk, saj je pomembno, da se že pri teh letih zavedajo pomembnosti avtorskih pravic in da znajo ločiti med uporabo znanja za svoje avtorsko delo in med kopiranjem tujega dela brez dovoljenja avtorja.
S tem ne samo, da bi se učenci naučili najrazličnejših tehnik pri ustvarjanju, ampak bi se naučili tudi samostojne in praktične uporabe spleta za iskanje in dobivanje informacij v obliki video posnetkov in si s tem olajšati delo.
Druga storitev od katere bi se učenci marsikaj naučili je uporaba bloga. Že v osnovni šoli se učenci srečajo z nalogami, kjer morajo dokumentirati procese, izražati svoja mnenja in doživljanja, to pa se z srednjo šolo in nadaljnjim študijem le še stopnjuje, kjer dijaki in študenti vodijo dnevnike, pišejo poročila in predstavljajo svoje rezultate. Na tem na žalost ni tako veliko poudarka na samem začetku, ko pa je tega vedno več pa se je učencem/dijakom/študentom težko znajti. Blog je takšna zadeva, ki je zelo uporabna, enostavna ter lahko se jo vpelje v šolski sistem že v osnovni šoli. Učenci bi se naučili kako na nek logičen in urejen način objavljajo svoje naloge, da so pravilno kategorizirane za lažji dostop. Lahko bi objavljali svoje raziskovalne naloge, tam predstavljali svoje ugotovitve, slikovno/video/zvočno gradivo, postopke snovanja ideje, iskanja informacij ter izdelave končnega izdelka, bodisi raziskovalne naloge ali umetniškega izdelka, navajali vire itd. Do bloga bi imeli dostop zraven profesorja tudi ostali učenci, kar pomeni, da bi se učenci lahko učili drug od drugega. Zraven tega pa bi se učili tudi samostojnega dela, estetskega pisanja in urejanja besedil, informacije bi imeli zbrane in urejene za kasnejšo uporabo brez nepotrebnega iskanja datotek po računalnikih.
Tukaj bi se ocenjeval vsebinski del ( če je avtor navedel vse zahtevane informacije, vire, upošteval vse iztočnice, obravnaval pravilno temo, da ni povedal premalo ali da ni zašel iz svoje teme na širšo predstavitev ) prav tako bi se ocenjeval tudi estetski vidik bloga ( če je blog vizualno urejen, če so podatki na logičen način razporejeni po dokumentu, poravnani in pravilno uporabljeni odstavki, umestitev drugih medijev, npr. slik in posnetkov, in sama berljivost objave). Ocenjevala bi se tudi kategorizacija objave in opremljenost z oznakami.
Primer naloge bi bil, da si vsak učenec izbere nek motiv, ki ga mora likovno upodobiti z uporabo vsaj štirih prostorskih ključev. To morajo narediti tako, da izbran motiv v naravi opazujejo in poiščejo te štiri ključe in motiv šele nato upodobijo. V svojem blogu morajo opisati postopek od izbire motiva, do iskanja globinskih ključev in nato izdelovanje končnega izdelka ter refleksijo o celotni nalogi, zraven pa dodati še slikovno gradivo. Ocenjevalo bi se po zgoraj napisanih kriterijih.di efektivno uporabiti. Splet 2.0 nam nudi neizčrpen vir najrazličnejših informacij, do katerih lahko ima dostop kdorkoli z računalnikom in internetno povezavo. Ker tega seveda nima čisto vsak, bi se vse te aktivnosti v šolstvu uporabljale na samem področju šole, kot so učilnice opremljene z računalniki in potrebnimi programi. Z spletom 2.0 imamo moč učencem pokazati kako poiskati in uporabiti informacije,kako to informacije prikazati, katere informacije sploh lahko uporabimo in katere ne, naučili bi se organiziranosti in samostojnega dela. To bi olajšalo delo ne samo učencem ampak tudi učiteljem/profesorjem.
Viri:
- Ministrstvo za šolstvo in šport , Program osnovna šola, Likovna vzgoja, Učni načrt (b.d.): http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/prenovljeni_UN/UN_likovna_vzgoja.pdf
- Nančovska Šerbec, I. (2017). IKT v izobraževanju: Storitve računalniških omrežij [PowerPoint]: https://ucilnica.pef.uni-lj.si/pluginfile.php/5872/mod_folder/content/0/storitve_omrez%CC%8Cij_IKT.pdf?forcedownload=1